Ustanovení zvláštního příjemce důchodu
Úřad městské části ustanoví zvláštního příjemce důchodu v případech, kdy oprávněný příjemce není schopen vzhledem k jeho nepříznivému zdravotnímu stavu přebírat dávky důchodového pojištění osobně a následně s nimi hospodařit.
Zvláštní příjemce je povinen dávku použít pouze ve prospěch oprávněného a osob, které je oprávněný povinen vyživovat. Je také povinen na žádost oprávněného nebo úřadu, který jej ustanovil, podat písemné vyúčtování dávky, která mu byla vyplácena, a to do jednoho měsíce.
Úřad své rozhodnutí zruší v případě, že zvláštní příjemce důchodu si neplní své povinnosti nebo odpadly důvody, pro které byl zvláštní příjemce ustanoven.
Úřad je v tomto případě orgánem, který zpracovává pro Českou správu sociálního zabezpečení podkladové rozhodnutí.
Podání žádosti
- Žádost o ustanovení zvláštního příjemce podává oprávněný prostřednictvím formuláře.
- Nemůže-li oprávněný ze zdravotních důvodů tuto žádost podat, může žádost uplatnit osoba, která má zájem stát se zvláštním příjemcem důchodu. V tomto případě se nevyžaduje souhlas oprávněného v žádosti, ale je nutné doložit vyjádření lékaře o zdravotním stavu tak, jak je uvedeno ve formuláři.
- Pro tuto formu správního řízení se ustanovuje podle § 32 odst. 2 písm. f), správní řád, procesní opatrovník.
- Žádost nelze poslat elektronicky. Podmínkou žádosti je místní příslušnost oprávněného příjemce důchodu.
Potřebné doklady k vyřízení žádosti
- Občanský průkaz žadatele.
- Občanský průkaz příjemce dávky důchodového pojištění.
- Oznámení o výši důchodu nebo jiný doklad potvrzující výplatu důchodové dávky.
- Vyjádření lékaře, že poživatel důchodu není vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, schopen přebírat důchod.